Friday, January 1, 2010

Trip to Indonesia!!

Helo3..
Aku maw crita pngalaman aku d indon bha nie..
Ok..
Aku dan kluarga p indon 5 ary jak..
Aku trbang ke indon pda mlm 26 dsmber 09..
Dan blk ke Mlysia pda mlm 31 Dsmber 09..
Aku p Jkarta slma 2 ary dan strusnya ke Bandung slama 3 ary..
Maw crita skit lah..
Kat indon tu punya men rmai org..
Cntohnya kat Jkarta tu..
Itu bru bndar sdah mnampung ramai 16 juta pnduduk..
Kmu byangkan btapa ssaknya itu..:p
Jdi,pnduduk kat sna lbh gmar mnggunakan motor drpd kreta..
Dan owh ya..
Klaw kreta yg mreka gna mmg berkelas tnggi lah..
Klaw ndak prcya cba check sndiri..:p
He3..
Aku akan upload gmbar2 utk kmu tgk k^^


27 Disember 2009

Pda sblah pagi..
Kmi prgi ke ancol(mcm sunway lagoon) d jakarta tu..
Mmg best lah sna cma trlampaw rmai org bha..
Jdi klaw maw naek ride mesti berbaris pnjang dan tnggu stengah jam utk maen..
Sdahlah pnas..
Kuar suma pluh aku,..:p
Jdi,aku cba dapat naek bbrapa ride shaja..
Sdih kan..:(
Tpi aku ada gmbar lah utk kmu tgk2^^


Dpan maskot d ancol


Dpan ptung grgasi..:p


Pnyayang kan aku^^



Dpan ride extreme log.. Best^^


Ok..
Pda sblah ptgnya..
Kmi prgi ke Mangga Dua..
Ini bkn psar ya cma namanya shaja dbgi bgitu..:p
Tmpat ni byk jual kain2 dan bju2 gitu..
Suamnya murah2..:p
Jdi rmbang mata lah kmi skluarga especialy my mom..:p
Dia bli 3 bju dan 1 sluar d sna..
Murah kan..:p
Bru frst day sdah bli byk2..:p
Jdi,kbyakan masa kmi d sna hnya mnunggu my mom shpping jak..:p
Aku pn ambil ksmpatan gak utk bli kmja dsna..
Tp murah jak..
Arganya Rp 70 000(RM25.00)..
He3..


28 Disember 2009

Pada awal pgi..
Kira2 jam 8 gitu.
Kmi check out drpd htel kmi..
Well maw brangkat p bndung kan^^
Trdapat dua jln ke sna..
Jln highway ataw long way..
Highway ambil msa 2 jam dan longway slama 4 jam..
He3..
Maw jga ikut highway..
Tpi kmi trpksa ikut longway a.k.a jln bukit..:p
Sbb kmi maw prgi SAFARI!!!!!
Bgi aku lah..
Safari lah tmpat pling best tyme aku p indon tu..
D safari tu..
Kreta ble msuk ke tmpat kwsan bnatang2 sna..
Best taw..
Ble kasi mkn haiwan lagi..
Mmg lucu lh haiwan sna..
Ada yg chubby2 lgi tu..:p
Ok,ini gmbar2 nya^^


Bahagianya mereka..:p


C sue kah tu??


Bruang comel^^


Zebra ndak taw mlu mnta kna suap..:p


3 Abdul


Renungan mnja..:p


Hah.. ini aku..:p


Ini c Aim


Lamma ni maw kna lnggar kah brdri tgh jln?



Takut bha org maw buka crmin..


Mentang2 dpt mkn free,, Ktawa plak rusa nie..:p


Pak wan pun tkut maw pndu sblah menatang nie..


Ini rusa tanduk keris..(sbrang jak bgi nama..:p)


Menatang nie pn tnggu mknan free..


Lawak gila unta nie..:p


Alala.. Comeinya..:p



C sue lgi..:p


Comel kan^^


Gmuknya gjah nie..:p


Mang best lah prgi sna..^^
Slpas prgi sna..
Kmi truskan prjlnan ke bndung..
Tyme odw kmi p sna..
D daerah yg dpnggil 'cianjur'..
Byk trjual ayam pelung taw..
Ayam nie mcm ayam sabung..
Cma lgi bsr dan suara mrdu^^
Dia ble brkokok pnjng..
Dgr kta ada smpai pruh ayam itu kna tnah bru brhnti dia pnya kokok tu..:p
Itu ayam yg campin jak lah..:p
Ini gambar dia^^




Slpas itu..
Bapa aku brmnat maw plhara ayam nie..
Tpi maw ada permit lgi..
Hu3.
Jdi rncang maw bli tlurnya aja..
Tpi mlang tdak berbaw..
Suma tlur ayam tu hbs dijual..
Ada juga stu tmpat nie ckp..
"Kmu ble dpt tlur ayam tu slpas ayam tu bertlur stu jam..:p"
Adakah ptut maw tnggu ayam tue bertlur..
He3..
Jdi kmi truskan prjlanan..
Jln pnya jln..
Pda mlmnya..
Kmi smpai ke hotel kmi^^
Jdi mlm tu..
Kmi brhat dn mkn sckupnya d restoran ala sunda..:P
Kmi mnum air bndung sna..
Wah!!
Air sirapnya mcm bergas tpi sdaplah yg pnting^^
Sna air bndung dpnggil 'sdah gmbira'
Plik kan..:p
Aku tmbah 3 ataw 4 pring dan dua glas air mlm tu..:p
Well,bkn slalu dpt mkn d indon kan^^



29 Disember 2009

Okey deh..
Pda trikh ini..
Kmi akn ke stu gnung brapi nie..
Tpi rileks..
Gnung tu ndak aktif lgi..
Nama tmpat tu 'Tangkaban Perahu' kah klaw ndak silap..:p
Tpi sblm tu..
Drver kmi a.k.a Pak Wan..
Dia ckp kmi ptut ikut jln bkit..
Sbb d snakan..
Kmi ble nmpak view bukit2 yg indah^^
Jdi kmi ikut jak lah ke mana dia bwa kmi jln..
Jlan pnya jlan..
Akhrnya smpailah kmi d dbukit tu..
Mang btul Pak Wan ckp..
Cntik btul view d bukit tu^^
Ini ada gmbar2 smsa kmi d bkit tu..








Brblk kpada gnung brapi.
D sna kan..
Kita ble prgi pncak gnung brapi tu gna kreta..
Tmpat tu tnggi dan sjuk..
View yg kita ble nmpak sna ialah kwah gnung brapi tu..
Mang cntik lah ciptaan Allah nie^^
Ada jgak tmpat dmana plancong ble tgk area yg msih aktif..
Tpi kna jln kki msuk ke hutan slama 1 jam..
Mls aku eh maw jln..
Jdi kmi naek ke puncak jak tgk view kwah gnung brapi tu..
But it still nice^^
Cma yg bkin spoil sna..
Byk org yg berjual2an dsna..
Pastu cra drang mnjual tu dgn mmksa..
Maw taw smething..
Ada seorang pmuda nie..
Dia jual rntai batu gnung brapi..
Knun ndak ble rsak ataw calar..
Tpi mhal bha bnda tu..
Lgipun bwat apa maw bli klaw bnda tu ndak dprlukan..
Dia asyik ikut kmi jak..
Dri kmi bru trun kreta smpai kmi maw blk..
Dia ikut jak kmi..
Pnya men stress aku..
Mcm maw blast jak org tu...
Nsb baek aku baek..:p
Yg peliknya..
Bapa aku ikhlas maw bgi dia duit supya ndak kcaw kmi lgi..
Dia ndak maw trima duit..
Palui kan..
Hu3.
Biarlah bha tu..:p
Ok ini view gnung tu^^


Org dbwah sblah kiri yg brtopi cklat tu y asyik ikut kmi..














30 Disember 2009


Pda trikh ini..
Sptutnya kmi prgi ke anther gnung brapi..
Tpi kli ini lgi jauh dan mngmbil msa 1 jam utk smpai ke sna..
Hu3..
Jdi kmi ckp ckup jak lah utk stu gnung brapi..
Dn serik tntang pnjual yg mmksa lgi..
Jdi,bgs kmi shopping kan..
He3..
Jdi seawal 9.00pgi wktu sna..
Kmi bertolak ke tmpat brnma 'Pasar Baru'
Tmpat ni mcm Mangga Dua jga..
Cma tmpat nie jual kaen yg lbh bgs dan murah^^
Kli nie..
My prnts jdi rmbang mata..
Sbab kaen sna pnya men murah!!!!!
Jdi kmi borong lah byk2 kaen d sna..
Ada kaen utk kmi dan ada kaen utk kwn2 parents aku..
Ha3..
Aku dpt kain utk bwat kot..
Tpi aku ndak taw utk aku pkai kot skang..
Bantai jak lah sbab hrga dia mrah kan..:p
Aku shpping kaen ngan bapa aku..
Kmi siap awal mmbli kaen..
Sptutnya awal bha kmi shpping kaen tu..
Tpi mama aku ssah btul maw bwat plhan kaennya..:p
Well,pompuan kan..
Mmg maw da best of da best kan..
Jdi adalah jga aku ambil gmbar krenah mama aku smsa plih kaen..
Cba tgk gya abg pnjual kaen tu promote kaen..
Byk skil dia bwat utk pjuk mama aku bli kaen dia..:p






Pnya men lma mama aku plh kaen..
Jdi bapa aku dan adik aku pn pnt mnunggu smpai..




TERTIDUR..:p


Pas hbs mmborong kaen..:p
Kmi p mkn d tngkat 6..
Kdai yg kmi mkn tu mang sdap..
Aku mkn stu pring nsi greng udang dan stu mee greng..
Mang sdaplah..:p
Tpi kan..
Slpas aku mkn d sna..
Prut aku rsa skit..
Dan skitnya msih ada lgi smpai skang..:(


Pda sblah ptgnya...
Kmi prgi ke kdai bju lgi^^
Wlaupun prut aku skit..
Aku ttap berjuang utk shpping..
Sbb aku maw bli bju sjuk bha..
Aku mngidam bju sjuk dri dlu lgi taw^^
Cri pnya cri..
Last2 aku jmpa bju sjuk jenama ESPRIT..
Yg trkjutnya aku..
Hrganya Rp89 000 @ RM32.70..
Murah kan^^
Bertepatan dgn wrna yg aku ingin cri dn saiz aku yg bsr..:p
Jdi dgn sng ati..
Aku mngambil bju itu dgn pntasnya..
He3..
Pas kmi dah slsai borong bju..
Kmi p sbrang jln utk mkn sushi..
Tyme kmi odw p sna..
Aku trjmpa kdai c ian sna..
He3..
Actually bkn kdai dia cma kbtulan namanya ada d sna..:p
Jdi aku ambil lah gmbar bgi dia syok sndiri..:P





31 Disember 2009


Pda trikh nie..
Kmi brangkat plang..
Seaawal jam 9 lbh wktu indon..
Kmi brangkat ke jkarta dan strusnya ke airport 'Soekarnoe-Hatta'
Hu3..
Pnya men pnt prjlnan kmi dri bndung ke jkarta blk..
Pastu kan..
Stelah kmi smpai d airport..
Bru kusedari...
Kmi terawal stu jam drpda kmi jngkakan..
Sptutnya kmi kna ada jam 3 ptg sbb flight jam 5 lbh..
Skali smpai jm 2..
Pnya men boring sna..
Sbb kmi check in awal..
Brang2 kat airport plak mhal..
Jdi kmi mam kripap jak d airport tu..
Ciankan..:p
Hu3..
Jdi smpai d sni jaklah pngalaman akanku kngsikan..
Byk jga bnda aku skip nie sbnarnya..:p
Ada gmbar aku ngan adik aku smsa kmi d airport^^
Ok itu jak^^
Tata^^



No comments:

Post a Comment